דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מטרה או דרך- ההבדל הפיזי והמנטלי בין תנועה עגולה או קוית באימון הגופני והנפשי .* 

מאת    [ 26/09/2013 ]

מילים במאמר: 682   [ נצפה 1888 פעמים ]

 

התנסות :

נעמוד ונניף את  יד ימין  במעגלים  גדולים  הלוך  וחזור לצד הגוף , נרפה וביד שמאל נרים ונוריד את היד דרך  כפיפה וישור מהירים . כעת  נעצום  את  עיננו וננסה להרגיש את  הבדל בתחושה בין  שתי הידיים .

מפרקים  שונים בגוף מאפשרים יכולות  תנועה וטווחי תנועה שונים ומגוונים –  לדוגמא :מפרק הירך מסוגל לחופש תנועתי רב לפנים, לצד ולאחור בעוד שבמפרק הברך התנועה מוגבלת לכוון  אחד בלבד ולטווח מוגבל של תנועה .

אחת  האבחנות המרכזיות בתנועה היא בין תנועות עגולות לישרות .

בכתב התנועה אשכול –כל התנועה מוגדרת במונחים "עגולים " של  שינוי זוית (חלק של מעגל ). זו אבחנה מדויקת כאשר מתיחסים למפרק אחד בלבד אך במאמר זה כוונתי לתנועה שהיא תהליך עגול או עיגול מושלם- 360  מעלות .

לדוגמא- סיבוב ראש, או גלגול מלא על הרצפה

מה המשמעות הגופנית של חלוקה זו ?


    • התנועה העגולה זורמת יותר ,אינה נעצרת בנקודה אחת ועוברת על פני זויות רבות יותר בתוך המפרקים .על אף שהיא יכולה להגיע לקצה טווח התנועה היא אינה "מושכת " אותנו למיקסום היכולות .
    • תנועה קווית מביאה להדגשה ולתוצאות מהירות יותר בכל הנוגע לחיזוק ומתיחת שריר ספציפי. אין זה מקרה שספק אם נמצא בחדר הכושר מכשירים המחייבים תנועה מעגלית . לדוגמא : סיבוב רגל ארוכה בתוך מפרק הירך במצב שכיבה תביא למתיחה פחותה מאשר כפיפה וישור מקסימלייים של הרגל לכוון התקרה .
    • תנועה מעגלית  מורכבת יותר וכמעט תמיד תשפיע על חלקים אחרים בגוף בקלות . למשל, מעגלי רגל בשכיבה על גב ישפיעו כמעט בודאות על הצוואר!
    • התנועה המעגלית יוצרת מומנט תנועה חזק מאד שיכול לחמם מפרקים ושרירים היטב אך יכול ליצור עומסי מאמץ בשל המנוף והתנופה ,  כאן המקום לזהירות בנושא בריאות - אדם עם בעיה בכתף שיתעקש על תנועה מעגלית  יגיע גם לאותן זויות במפרק שאינן תורמות לו ואף מזיקות .
    • ולבסוף- תנועה עגולה נדירה מאד ברפרטואר התנועות שלנו. גם בחיי יוםיום וגם בעת פעילות ספורטיבית נמצא מעט מאד תנועות עגולות . לדוגמא: קימה , ישיבה , אחיזה והגשת חפץ ,עליה ,ירידה כל אלו תנועות ישרות ! בספורט ופעילות גופנית נמצא תנועות עגולות רק בחלק מסגנונות השחיה, אופניים , בקאפוורה ובמחול

הבדלים אלו אין משמעם שתנועה קוית עגולה בריאים יותר- הבאת המפרק והשריר למתיחה או כווץ מקסימליים  עלולים להיות מסוכנים ממש כמו תנופה מעגלית שתיצור דלקת חמורה .

ההבדל הוא בהקשבה ליכולות אמיתיות של הגוף . אולם ההבדלה בין תנועה מעגלית וקווית טומן בחובו היבט נפשי –גופני שהוא חשוב יותר מניתוח תנועתי פשוט!

שילוב תנועה מעגלית באימון כצורך מאזן .

לתנועה מעגלית, בין אם כתהליך ובין אם תנועה של איבר בודד שתי תכונות מנטליות חשובות שיוצרות רגיעה והרפיה-  פשטות וזרימה .

במיוחד באימון הדורש אי העתקה של מורה , עצימת עיינים וביצוע אישי באמת , עוזרת תנועה עגולה עצם פשטותה להתרכז באיכות הביצוע ( טווח, מהירות והשפעה גופנית ) ולא ב"איך " ..כל אחד מאיתנו יודע מהו עיגול.

בה בעת , שילוב מעגלים בחלקי גוף שונים בו זמנית ,דורש קואורדינציה רבה , שהיא חיבור יפה בין כושר מנטלי ופיזי.

ממש כמו בהתיחסות העיצובית לצורות עגולות בסביבתנו ,התרומה החשובה ביותר של תנועה עגולה לאימון מתבטאת בהשפעה המרגיעה שיש לה על הגוף והנפש בכלל.

דתות שונות וטקסים רבים בעולם , כמו גם ריקודים כגון הריקוד הסופי, ריקודי מעגל ומעגלי מדיטציה מיחסים לעצם הצורה המעגלית של המשתתפים השפעה על הרוח. כך או כך, מנסיון רב שנים של טיפול בתנועה גם בהיבט הנפשי , ראיתי כי תנועה  מעגלית עוזרת להפחתה  נהדרת של מתח ומצוקה מנטליים .

עיגול- מטרה ודרך

 ולבסוף,ההיבט העמוק ביותר של תנועה מעגלית בחיי יום יום  מתבטא  בתפיסת החיים שלנו.

קביעת יעדים, פונקציונליות, מיקוד והשגת מטרות הם מילות מפתח בעולם המודרני בו אנו חיים .כל אלו הם קו ישר.

מדויק, פונקציונלי ויעיל אך גם קיצוני לעיתים ויוצר מתח רב ( האם בעידן הנוכחי עם החיים הנוחים יותר אנו יותר שלווים ? ).זהו קידוש המטרה

תנועה עגולה פונקציונלית בעיתית מעצם הגדרתה- אם אני רוצה לקום ואעשה זאת בעיגול שלם אחזור לישיבה!

אך העזרה  שבתרגול תהליכי תנועה ותנועות עגולות היא בשילוב "עגלוליות " מסוימת לדרך החיים והתנועה שלנו. במילים אחרות- הדגשת ה"דרך " ולא המטרה .

אם נוכל לקום בתנועה קצת יותר סיבובית מכסא, אם נגיע למטרתנו בדרך קצת יותר עגולה וארוכה שתאפשר לנו להתעקל סביב קשיים במקום לשבור אותם- נחייה טוב יותר . 

ארז אלון מרצה, מטפל ומורה לתנועה בריאותית בגישת אד"מ . בוגר סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת לידס , אנגליה . עוסק מזה 20 שנה בטיפול והרצאות במסגרות שונות מנכ"ל חברת ארגונומיה בתנועה  http://www.erezalon.com 050-4532312




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב